Bagaimanapun, dalam tahun 1923 satu pemberontakan yang paling besartelah berlaku di Belukar Semak, sebuah kampung yang terletak dalam daerahRakak. Pemberontakan ini berpunca daripada tindakan kerajaan Siam yangmahu mengintegrasikan masyarakat Melayu yang dianggap minoriti ke dalammasyarakat Siam melalui proses pendidikan.
Dalam tahun 1921, kerajaan Siam telah meluluskan Akta Pelajaran yangmewajibkan kanak-kanak belajar di sekolah kebangsaan Siam yangmenggunakan bahasa Siam sebagai bahasa pengantar. Bagi menjayakanrancangan tersebut, pusat-pusat pengajian agama seperti pondok dan masjiddiarahkan supaya mengubah dan menyesuaikan sukatan pelajaran mengikutgaris yang ditetapkan oleh kerajaan. Oleh kerana bimbang anak-anak merekaakan disiamkan atau dibuddhakan, maka orang-orang Melayu engganmenghantar anak-anak mereka ke sekolah kerajaan yang kebetulannya puladikendalikan oleh sami-sami Buddha.
Bagi membiayai perbelanjaan sekolah tersebut, kerajaan Siam memaksapenduduk-penduduk tempatan menanggungnya melalui cukai kepala sebanyaksatu tikal seorang tanpa mengira jantina. Hal ini telah menimbulkan kegelisahandi kalangan orang-orang Melayu. Walaupun cukai itu tidak tinggi, merekamenganggapnya sebagai suatu bebanan. Ini adalah kerana mereka baru sajaterlepas daripada kemelesatan ekonomi akibat kejatuhan harga beras danwabak penyakit lembu dan kerbau.
Tengku Abdul Kadir, bekas raja Patani, telah menjadi tumpuan orang-orangMelayu untuk mengadu segala kesusahan mereka. Dengan sokonganorang-orang Turki yang dipimpin oleh Osman Effendi, Tengku Abdul KadirKamaruddin telah menubuhkan barisan pembebasan yang dikenali sebagaiPakatan Mempertahankan Agama Islam (PMAI). Orang-orang Melayudinasihatkan supaya tidak membayar cukai kepada kerajaan tetapi sebaliknyamemberikan sumbangan kepada pakatan ini.
Pada awal Januari 1923,pertempuran telah tercetus di antara ahli-ahli PMAI dengan pasukan polis diBelukar Semak. Ramai daripada pemimpin tempatan yang telah dituduhbersubahat dalam PMAI itu telah ditangkap dan dihukum penjara. TengkuAbdul Kadir dan keluarganya pula sempat melarikan diri ke Kelantan.Sejak peristiwa itu, kerajaan Siam mula menjalankan langkah-langkah ketatmengawal pemimpin-pemimpin Melayu tempatan. Tangkapan dilakukan ke atasorang-orang yang disyaki menjadi pemimpin pergerakan pembebasan tersebut.
Bagi mengelak peristiwa itu daripada berlaku sekali lagi, pada Julai 1923,Vajiravudh telah mengeluarkan arahan kepada Kementerian Dalam Negeri supayamemilih pegawai-pegawai yang jujur dan bertangggungjawab untuk dihantarbertugas di wilayah-wilayah Melayu (Nik Anuar 1994, 26). Tentang cukai,baginda meminta cukai yang akan dikenakan di wilayah itu mestilah lebih kurangsama dengan cukai yang dikutip di negeri-negeri di Semenanjung Tanah Melayu.Baginda juga tidak mahu kegiatan agama Islam Penduduk-penduduktempatan diganggu oleh pihak berkuasa Siam. Phya Dechanuchit, GabenorPatani, juga telah ditukar bagi menenangkan keadaan.5 Vajiravudh memangbimbang dengan keadaan di wilayah-wilayah Melayu. Baginda tidak mahukekacauan itu memberi kesempatan kepada kuasa asing untuk campur tangan.
Sejak peristiwa Belukar Semak, akhbar negeri-negeri Selat, seperti PenangGazette, dalam keluarannya pada 14 March 1923, telah mendesak kerajaanBritish supaya campur tangan bagi menyelamatkan orang-orang Melayudaripada penindasan Siam (Penang Gazette, 14 Mac 1923).Buat pertama kali sejak pengambilan wilayah-wilayah Melayu, kerajaanSiam terpaksa memberi sedikit kelonggaran kepada Patani dan wilayah-wilayahdi sekitarnya dalam usaha untuk menyerap wilayah-wilayah tersebutke dalam sistem pentadbiran Siam. Dengan membuat demikian, Patanimemperoleh sedikit antonomi. Keadaan ini bagaimanapun tidak kekal lama.Ketegangan tercetus semula di wilayah-wilayah Melayu apabila kerajaanSiam, terutamanya sewaktu pemerintahan Pibul Songgram (1939-44)melaksanakan Dasar Kebudayaan Paksaan atau Rathaniyom.
No comments:
Post a Comment